Bron: www.axians.nl

Auteur: Edwin Kanis, Manager Business Development & ICT Strategie

Gedurende de eerste industriële revolutie gebruikten we water en stoom om de productie van goederen te versnellen. Daarna vooral elektriciteit gedurende de tweede revolutie en computer en informatie technologie gedurende de derde industriële revolutie. Nu zien we dat we aankomen in de vierde industriële revolutie, Industrie 4.0 genaamd, waar we vooral voortborduren op de derde, de digitale revolutie. De digitale revolutie kenmerkt zich door het vervagen van grenzen tussen fysieke, digitale en biotechnologieën waarbij we steeds meer hulpmiddelen inzetten om zowel machines als mensen slimmer te maken. Van slimme meters tot zelfrijdende auto’s, van zelflerende thermostaten tot drones en van nano-robotjes tot afbreekbare bio-implantaten met slimme sensoren.

Over het algemeen noemen we dit nu nog het Internet of Everything. Ik verwacht dat dit langzaam verdwijnt naarmate we steeds meer oplossingen om ons heen zien die we als ‘normaal’ ervaren in ons dagelijks leven en in ons werk. De rol van technologie als onderdeel van de vierde industriële revolutie is denk ik ondertussen wel duidelijk. Met de snelheid waarmee we dit op dit moment op grote schaal ontwikkelen is het voor elke organisatie een enorme klus om nieuwe technologie te omarmen en actief in te zetten. Maar een ding is zeker; organisaties die dit sneller doen dan anderen lopen vrijwel zeker direct voorop in de markt en kunnen ‘disruptive’ zijn in een bestaand markt of zelfs volledig nieuwe marketen creëren, dat hebben bedrijven als Groupon, AirBnB, Vakantieveilingen, Bol.com, Testla of uButler al bewezen.

Benieuwd naar de rest van het artikel? Lees hier verder.